Obrázek týdne - archiv


Budova Novoměstského divadla. Ta stála v místech dnešní Státní opery. Budovu realizoval Josef Niklas. Projekt vypracoval podle Semperovy divadelní budovy v Drážďanech. Divadlo zahájilo sezonu 24. března 1859. Divadlo mělo 1241 míst k sezení, do budovy se vešlo 3000 – 4000 diváků. Naposledy se tu hrálo v roce 1885.  


Újezdská brána a Hladová zeď, rok 1865. Brána byla zbořena v roce 1891.


Bohdalecký tunel. Tunel dlouhý 94 metrů stával za stanicí Vršovice, na trati Posázavského Pacifiku. Tunel byl zbourán v roce 1929 v souvislosti s výstavbou vlečkové koleje do plynárny Michle. Za tunelem bývala zastávka Michle.  


Letenská vodárna byla vybudována v roce 1888 podle návrhu architekta Jindřicha Fialky. Svému účelu sloužila do roku 1913. Poté byla přestavěna na bytový objekt. V jednom bytě tu jako malý bydlel Václav Čtvrtek.  


03. a 04. února 1956 profesor Stanislav Bechyně zrealizoval přesun kaple Máří Magdaleny v Holešovicích. Kaple, která vážila 411 tun, byla posouvána po 12 kolejích rychlostí 1 metr za 8 min. Kaple byla přesunuta o 31 metrů dále, proti proudu Vltavy. 


Cementárna v pražském Podolí byla zprovozněna v roce 1871. Firma Ferdinand Barta a spol. ji provozovala až do roku 1941. Továrna jako první v českých zemích vyráběla portlandský cement.


Vždy první neděli po svátku sv. Filipa a Jakuba se na Smíchově konala tradiční pouť. Stánky a atrakce byly původně pouze kolem kostela sv. Filipa a Jakuba, později se táhly až k Újezdské bráně a byly také na Židovském ostrově.  


Divadelní aréna Na Hradbách zahájila provoz v roce 1869, na baště sv. Štěpána, nad Koňskou bránou. Arénu zhotovil stavitel Josef Niklas. Představení mohlo shlédnout až 1200 diváků. Poslední představení se zde konalo v říjnu 1875. 


Nádraží císaře Františka Josefa (Praha hlavní nádraží). Původní novorenesanční budova byla postavena podle projektu Vojtěcha Ignáce Ullmana. Nádraží bylo zprovozněno v prosinci 1871, Ullmanova budova byla zbourána na začátku 20. století.  


Domek převozníka pod Vyšehradskou skálou. První zmínka o zdejším přívozu pochází z roku 1222. Převozník převážel na smíchovskou stranu či za skálu do Podolí.